עכב"ר – לעצור את הנפילה בזמן

10180
0

אחד העקרונות החשובים בכל התמודדות הוא לזהות מה בדיוק גורם לי לרצות לברוח אל הפעולה השלילית.

אחד העקרונות החשובים בכל התמודדות הוא לזהות מה בדיוק גורם לי לרצות לברוח אל הפעולה השלילית.  כשאנחנו מזהים איך אנחנו מרגישים כרגע, יש סיכוי טוב יותר שנגיב בצורה נכונה, לא תגובה שנובעת מדחף רגעי שאינו תואם את הרצון האמתי שלנו. נוסף על כך, יכול להיות שזיהוי הגורם יסייע לנו למצוא פתרון לקושי ממקור לא צפוי.

מכיר את המצב הזה שאתה מוצא את עצמך מתווכח עם מישהו בלהט, או מתעצבן על משהו שראית או שמעת, ואתה לא מבין למה זה כל כך הוציא אותך משלוותך?

כשאתה חושב קצת יותר אתה מגלה לפעמים שאתה פשוט מת מרעב כי לא הכנסת כלום לפה מהבוקר, או שישנת בלילה רק שעתיים, ולכן כל דבר קטן 'מדליק' אותך ומפר את שיווי המשקל שלך.

אז עכב"ר הם ראשי התיבות של המצבים האלה, שבהם אנחנו נמצאים בקבוצת סיכון להתדרדר וליפול:

ע – עייף. כשאתה עייף קשה לך לחשוב צלול, ובמצב כזה אתה עלול למעוד וליפול בקלות. לכן הלילה הוא זמן מסוכן יותר. תהיה מודע לכך.

כ – כועס – כעס גורם לנו לפעול מתוך חוסר איזון וחוסר יציבות. כשאתה כועס אתה עלול לנסות לפצות את עצמך על ידי שימוש בתאווה כתרופה, מה שכמובן יגרום למצב רק להחמיר…

ב – בודד – כשמרגישים בדידות זה מתכון לחזור לחיק התאווה. בעיקר כדי לנחם את עצמך. אלא שאז מרגישים עוד יותר בודדים. אז לא צריך מיליון עוקבים בפייסבוק, מספיק חבר טוב אחד שאפשר לדבר אתו כדי לפעול בשיקול דעת.

ר – רעב – לפעמים הפתרון הוא פשוט לאכול ארוחה טובה. הרעב לאוכל מתורגם אצלנו בטעות כרעב לסיפוק היצר, ולפעמים ארוחה טובה עושה את העבודה.

אז קודם כול, כשמרגישים את התחושות האלה עולות, יש לשים לב אליהן ולקבל את המצב שבו נמצאים: אני גמור מעייפות, אני מת מרעב, אני מרגיש לבד ולא טוב לי. מהרגע שזיהית את התחושה, קיבלת אותה והבנת מה מקור הרצון 'לברוח' לפעולה מזיקה, אתה כבר נמצא במקום בטוח יותר.

באופן כללי – תשתדל מאוד לא להיות עכב"ר, ואם אתה כבר עכב"ר, אז הישמר!

אחד העקרונות החשובים בכל התמודדות הוא לזהות מה בדיוק גורם לי לרצות לברוח אל הפעולה השלילית.