אחד המחסומים הגדולים שמונעים מאתנו להתקדם בנושא שמירת העיניים ושמירת הברית, ובעוד המון נושאים בחיים, הוא הייאוש. ייאוש הוא תחושה נוראה שמכרסמת בך עד שאתה מרים ידיים ומוותר על המאבק.

לייאוש יש כל מיני 'תחפושות' וכל מיני הסברים מלומדים שתכליתם היא אחת: לגרום לך לוותר. לוותר לעצמך ולוותר על היעד שהצבת לעצמך.

בשורות הבאות אני רוצה לתת לך ארבעה כללים חשובים שתוכל להזכיר לעצמך בכל פעם שתחושות הייאוש יצופו ויעלו מולך מחדש.

  1. ה' אוהב אותך.

האמונה והקשר לה' מעניקים תקווה, כוח ושלווה. אחת התחושות הכואבות אחרי נפילה היא שאנחנו רחוקים לגמרי מה', רחוקים מקדושה, רחוקים מאמונה. נדמה לנו שה' שונא אותנו ולא קשור אלינו יותר חס וחלילה.

זהו הייאוש ב'תחפושת' הכי מוכרת שלו: הוא רוצה לשכנע אותך שזה אבוד, שאין מצב לשקם את היחסים עם ה' אחרי מה שעשית או ראית.

למשל, אם תרצה להתפלל, ללמוד תורה או לעשות כל מעשה חיובי אחר, הוא ייתן לך תחושה מרירה שאתה סתם שחקן והכול מזויף ולא שווה כלום.

תזכור תמיד: אם ברגע הזה אתה כואב את מה שהיה ורוצה בשינוי, אז אתה אהוב בעיני ה', הוא רוצה בך ושמח בך וברצון שלך להתקדם.

זאת האמת הפשוטה וכל תחושה אחרת היא פשוט טעות.

 

  1. תזכור מי אתה באמת.

אחד המאפיינים של מחשבות מייאשות הוא קיבעון וחד-ממדיות. הנה כמה משפטים לדוגמה: "כולם עושים את זה, אין מה לעשות", "ככה זה", "זה אני ותמיד אני אשאר ככה", "אין לי סיכוי לצאת מזה", "אני דפוק", "החיים שלי דפוקים".

האם זאת כל האמת? האם אתה לא זוכר את עצמך במצב אחר מתי שהוא? נסה להיזכר במצב כזה. נזכרת? מצוין! איך הרגשת במצב הזה? טוב, שלם, רגוע. מעולה!

עכשיו בוא נעשה הפרדה. מה שאולי עשית לפני רגע זה לא מי שאתה. מי שאתה באמת זה מי שאתה באמת רוצה להיות, מי שאתה זוכר שכבר היית בעבר ועוד תהיה בעתיד. כל מעשה שלא מרגיש לך טוב ונכון וגורם לך כאב וצער הוא סטייה ויציאה ממי שאתה באמת, וכל סטייה כזאת היא זמנית. בכל רגע אתה יכול לחזור למסלול מחדש.

תחושת הייאוש מנסה להציג את הרגע הספציפי שבו אתה נמצא כאילו שהוא התמונה כולה, וככה – להפוך אותך לאפס ולכישלון מוחלט. למעשה, זה ממש לא מה שאתה באמת. ההוכחה הכי טובה לכך היא עצם התחושה שלא טוב לך ואתה רוצה כל כך לצאת מהמצב שבו אתה נמצא כרגע.

  1. לקום אחרי נפילה.

"שבע יפול צדיק וקם" (משלי כד, טז).

הייאוש תוקף לפעמים בצורה מתוחכמת: הוא מציג לנו תמונה של צדיק מושלם שמעולם לא נפל ולא התלכלך. כשאנחנו מסתכלים על עצמנו במראה ורואים את המצב שלנו, אנחנו מרגישים עוד יותר חסרי סיכוי ומלאי אשמה וייאוש…

אבל הצדיק שעליו מדבר שלמה המלך דווקא נופל ועוד איך, שבע פעמים הוא נופל, זאת אומרת המון פעמים, ובכל זאת – הוא קם בחזרה על הרגליים וממשיך לצעוד.

מי שאיננו צדיק נופל ונשאר על הקרשים לתמיד, אבל הצדיק לא נשאר שם אלא קם, מנקה את האבק מהבגדים, וממשיך הלאה בראש מורם.

 

  1. הרגע הזה הוא שקובע.

לפעמים הייאוש נובע מתחושת גודל המשימה ואורך הדרך שעלינו לעבור כדי לצאת מהמצב שלנו. למי בכלל יש כוח לעבור תהליך מפרך כזה?

התחושה הזאת מתגברת בעיקר אחרי נפילה ארוכה וממושכת שהובילה אותנו לתחושות קשות וכואבות. בלב מתעוררת תחושה שבשביל לצאת מבור כזה עמוק צריך שנים רבות ומאמץ אדיר…

בקיצור, העבר לא מעודד והעתיד לא נראה מזהיר…

מה עושים?

כדי להתמודד עם התחושה הזאת עלינו להתרכז רק במה שעומד לנגד עינינו כרגע. לא משנה בכלל מה קרה לפני שנייה אחת, לא משנה איפה היית, מה ראית, מה עשית וכמה שנים עשית את זה עד עכשיו.

מוכן לשנות כיוון ברגע הזה ממש?

אז ברגע זה אתה כבר נמצא במקום אחר לגמרי! לא בעתיד, לא מחר, לא בעוד שעה ולא בעוד שנה. אם כרגע אתה מוכן לשנות כיוון – אז שם אתה נמצא.

כל מחשבה מיותרת על מה שיקרה בעוד חמש דקות או מה שקרה לפני חמש דקות פשוט לא רלוונטית. השאלה היא רק איפה אתה עכשיו, ברגע הזה ממש.

לא משנה בכלל איך נפלת לבוץ, חשוב שתזכור תמיד: ברגע שאתה רוצה לצאת מהבוץ אתה כבר לא בבוץ! ה'אני' האמתי שלך נמצא במקום שהרצון שלך נמצא, ולכן השאלה היא לא מה עשית לפני רגע אלא מה אתה באמת רוצה עכשיו.

זהו גם הסוד של קלותה של התשובה. כי התשובה תלויה רק ברגע הזה, בשנייה הזאת; ברצון שלך ברגע הזה, כשאתה קורא את הדברים.

אם אתה רוצה לשנות כיוון, אז כבר עלית על הדרך החדשה.

הגישה הזאת מורידה את כל המשקל הכבד של מה שהיה בעבר. במצב הזה הרבה יותר קל לעשות צעד אחד קטן קדימה.

אם היסוד הזה יהיה כל הזמן לנגד עיניך, תראה שתוך זמן קצר תצליח להתקדם התקדמות משמעותית.

זכור: "ואהבת לרעך כמוך" – אהבה לאחרים מתחילה קודם כול באהבה לעצמך!

לאהוב את עצמך זה קודם כול להיות סבלני כלפי עצמך, ממש כמו שהיית מתנהג ומתייחס לחבר שהיה מבקש את עזרתך בהתמודדות דומה. האם היית מעלה על דעתך לומר לו את הדברים השליליים שאתה אומר לעצמך?!

תסתכל על כל הרצונות הטובים שבך – על הרצון שלך להתקדם ולעלות מהמקום שבו אתה נמצא. אני מדבר אל הנשמה שלך, שהיא מי שאתה באמת!

אתה שומע?

בכל רגע אתה יכול לקחת את ההגה של החיים שלך בחזרה לידיים ולשנות כיוון. לא משנה בכלל איפה היית וגם לא משנה איפה אתה עלול להיות בעוד כמה דקות.

אל תיתן למה שהיה לקחת ממך את חוויית העונג והשמחה בטוב שקיימת בך.

אז איפה אתה נמצא עכשיו?

חשוב שתשנן לעצמך את ארבעת הכללים האלה שוב ושוב, פעם אחר פעם:

  1. ה' אוהב אותך.
  2. תזכור מי אתה באמת.
  3. לקום אחרי נפילה
  4. הרגע הזה הוא שקובע.
מאמר קודםמשביעו – רעב
מאמר הבאכל הסיבות למה אין לי הגנה על הסמארטפון
מערכת
יחזקאל שטלצר - מנהל ארגון 'שמור עיניך'. מומחה בעבודה עם נוער בסיכון. מחבר ספרים בתחום החינוך וההתבגרות (ממנהלי האתר) / הרב ליאור לביא: חבר ארגון 'מרכז הלכה והוראה', מלמד, מרצה וכותב בנושאי הלכה, אמונה, התבגרות וחינוך ופרסם ספרים ומאמרים בנושאים אלה (ממנהלי האתר)