אחת ההתמודדויות שכולנו חווים בגיל ההתבגרות היא ההתמודדות עם יצר המין. במאמר הבא נקבל תמונה בהירה על היצר, עוצמתו המיוחדת וחשיבותו.  

למה מכל היצרים והכוחות שיש בעולם, דווקא היצר הזה מצליח לסובב לכולם את הראש; מה הופך דווקא את היצר הזה ליצר העוצמתי והמושך ביותר בעולם?

התשובה המקובלת שבדרך כלל נותנים לנו היא שהוא יצר 'נמוך', והוא מושך את החלק ה'נמוך' שקיים בכולנו – הרי הכי קל להימשך לדברים גסים, נמוכים ורדודים.

הסבר פשוט, סביר והגיוני, לא?

אבל שנינו מרגישים שההסבר הזה מפספס בגדול. קודם כול מפספס את הדברים הטובים שהיצר מביא לעולם; את תחושות ההנאה הייחודית שהוא מעניק, ובעיקר – את הערך העצום שלו.

סתם שתדע, העובדה שאתה יושב עכשיו ויכול לקרוא את הדברים האלה היא תוצאה של היצר הזה. כן, כן, גם אתה הגעת ככה לעולם (לא, לא עם החסידה…).

העוצמה שלו נובעת דווקא מהחשיבות שלו, זהו היצר היחיד שגורם לכך שהחיים יימשכו כאן, על כדור הארץ. יש בו משהו נצחי, כי הוא מביא המשכיות לחיים הזמניים והחולפים שלנו.

רוב הכוחות שקיימים בנו [היצרים] נחוצים כדי לשמור על הקיום הזמני שלנו כאן בעולם – לאכול, לישון, להרוויח כסף. לעומת זאת, העוצמה של יצר המין איננה רק בשביל ה'כאן ועכשיו'; עם היצר הזה החיים ממשיכים גם אחרינו.

אבל זה עוד לא הכול. העוצמה של הכוח הזה מקרבת, מחברת ומאחדת, מפילה מחיצות וגורמת לכך ששני אנשים נפרדים יימשכו זה לזה בעוצמה אדירה ויוכלו להתאחד בגוף ובנפש בתחושת עונג ואחדות שאין דומה לה בעולם הזה.

זאת לא סתם תאווה שפלה שיש גם לבעלי חיים, לא מדובר ברצון נמוך, אלא ברצון עמוק להתחבר ולהרגיש בשיא העוצמה שאנחנו אחד, לא לבד.

אין עוד כוח שיש לו איכויות חווייתיות כאלה, ולכן זה בכלל לא מקרי שהוא 'מסובב' את העולם. המשיכה העצומה אליו נובעת מהאיכויות הייחודיות שהוא מעניק לנו – נצחיות ואחדות.

חתיכת טוויסט בעלילה, הא? עד היום חשבת שמדובר ביצר נמוך ושפל, וקיבלת את 'מלך הכוחות שלנו'. אז אם הוא חשוב ומרכזי כל כך, למה הוא עושה בעולם כזה בלגן?

פשוט מאוד: ממש כמו אנרגיה גרעינית – שיכולה לבנות עולמות, או חלילה להחריב אותם; גם הכוח הזה, בלא טיפול נכון, עלול לחולל הרס עצום – ליחיד ולחברה כולה.

מאמר קודםIf You Eat Meat You Need To Know These 5 Facts
מאמר הבאלנקות את הראש
מערכת
יחזקאל שטלצר - מנהל ארגון 'שמור עיניך'. מומחה בעבודה עם נוער בסיכון. מחבר ספרים בתחום החינוך וההתבגרות (ממנהלי האתר) / הרב ליאור לביא: חבר ארגון 'מרכז הלכה והוראה', מלמד, מרצה וכותב בנושאי הלכה, אמונה, התבגרות וחינוך ופרסם ספרים ומאמרים בנושאים אלה (ממנהלי האתר)