אני בצבא עכשיו וכל הזמן מדברים גסויות וזה מאוד מקשה עליי בהתמודדות. איך אני יכול להתמודד עם זה? —ג'וש

תשובה:

לג'וש היקר שלום,

לצערנו, בסביבה הצבאית מקובל להשתמש במילים וביטויים גסים כדבר שבשגרה. המחנה הצבאי האידאלי, אליו מכוונת התורה, אמור להקפיד דווקא על התחום הזה: "ולא יראה בך ערוות דבר ושב מאחריך" ערוות דבר הוסברה ע"י חז"ל כערוות דיבור – ניבול פה.

הכוחניות שמתלווה לאווירה הצבאית, עלולה להוציא מתוך האדם צדדים אגרסיביים ונמוכים ולכן התורה מדגישה דווקא את הנושא הזה כשהיא מדברת על המחנה הצבאי.

לא תמיד אפשר לעשות משהו בנידון בתוך אווירה כזאת, אבל המפתח לכל התמודדות הוא להיות אקטיבי ולא פאסיבי. לא טוב לך אם המצב?  תלך למקום אחר, תעיר בעדינות אם זה אפשרי או תנסה להתעלם. העיקר לא להרגיש כמו קורבן שמעשן באופן פאסיבי את כל הזוהמה המרעילה הזאת.

אם תצליח להיות יזם, לא להיכנע לאווירה ולהיות נחוש בדעתך ונקי בעצמך, תראה איך לאט לאט כל מקום שאתה נמצא בו מתחיל לשנות כיוון בתחום הזה.

אז ברור שלא ייעלמו הגסויות תוך זמן קצר, אבל אם יעריכו אותך כאדם, וידעו שהתחום הזה מפריע לך, ירצו גם להיות רגישים יותר אליך ויכבדו את העמדה שלך.

זה בהחלט לא קל אבל זה אפשרי,

ה' ישמור צאתך ובואך עם כל חיילי ישראל.

מאמר קודםתפסתי את אחי הקטן
מאמר הבאפורנו ולחץ חברתי
מערכת
יחזקאל שטלצר - מנהל ארגון 'שמור עיניך'. מומחה בעבודה עם נוער בסיכון. מחבר ספרים בתחום החינוך וההתבגרות (ממנהלי האתר) / הרב ליאור לביא: חבר ארגון 'מרכז הלכה והוראה', מלמד, מרצה וכותב בנושאי הלכה, אמונה, התבגרות וחינוך ופרסם ספרים ומאמרים בנושאים אלה (ממנהלי האתר)