יש לי פלאפון מסונן אבל אני כל הזמן נופל בשמירת הברית. קראתי שזה איסור ממש חמור ואני מת להפסיק אבל לא יודע איך. מה לעשות?? —נעם

תשובה:

לנעם היקר שלום,

דבר ראשון חשוב לי להבהיר משהו – שמירת הברית היא דבר חשוב, אפילו חשוב מאוד, אבל צריך לשמור על פרופורציות. אני ממש לא מתכוון בדבריי לזלזל באיזה איסור אלא לזכור שיש בתורה תרי"ג מצוות וכשמשקיעים אנרגיה גדולה מדי בתחום אחד, עלולים להיחלש בתחומים אחרים.

בקיצור, שמירת הברית זה איסור חמור אך כך גם לשון הרע זה איסור חמור וגם שמירת שבת ושמירת נגיעה. חשוב לשמור על איזון כדי לא לנפח איסור מסויים על חשבון איסורים אחרים.

בנוסף, כשאיסור מסוים מוגדר כחמור מאוד הוא עלול לגרום לנו ללחץ, והלחץ מוביל אותנו לנפילות ולייאוש במקום להתקדמות ולצמיחה. אז במקום להגדיר את שמירת הברית כאיסור חמור, עדיף להדגיש שמדובר במצווה גדולה, בהזדמנות אדירה, באתגר משמעותי שיכול להעצים את הקשר שלנו לה' ולהעצים את האישיות שלנו בכוחות גדולים.

אחרי שקיבלנו פרופורציה נכונה, אפשר להתחיל לעשות צעדים שיוכלו לסייע לנו להפסיק את ההרגל הזה בע"ה. קודם כל, תתייחס לכל התקדמות קטנה בהערכה. הצלחת להתאפק שעה? מעולה! הצלחת לסיים יום ללא נפילה? תותח! כל צעד קטן הוא משמעותי וחשוב מאוד. אל תזלזל באף התקדמות. כשאתה יודע לפרגן לעצמך על כל התקדמות קטנה, אתה רואה את עצמך באור הנכון והדבר הזה מוסיף לך כוחות להמשיך בהתקדמות אל היעד.

ועוד כמה טיפים קטנים: כל נפילה מתחילה בדחף קטן שהולך ומתגבר עד שאנחנו נכנעים לו. תלמד לשים לב לרגע שהדחף ממש מתחיל 'לזמזם לך באוזן' וגם אם הוא מגיע לרגע שאתה מרגיש שאתה כבר לא יכול לעמוד בזה, תעצור. תנשום עמוק – פנימה והחוצה. ותן לגל הזה לחלוף.

בדרך כלל, אנחנו מרגישים את הדחף וחושבים שהוא יימשך לנצח אם לא נפרוק אותו ונשחרר אותו. אבל האמת היא שהדחף בא כמו גלים בים, גואים, מתנפצים ונסוגים. וכן הלאה. אם רק נצליח לעמוד בשלב הגאות ולא נישבר – הגל הזה יחלוף והסערה תחלוף. רק עוד טיפה סבלנות ואורך רוח.

אם תצליח להתגבר פעם, פעמיים ושלוש, ההתמודדויות הבאות יהיו כבר הרבה יותר קלות.

באהבה ובהערכה גדולה על הדרך שאתה עושה,

אנחנו כאן תמיד לשירותך, לכל שאלה ועצה.

מאמר קודםפורנו ולחץ חברתי
מאמר הבאאיסור נגיעה
מערכת
יחזקאל שטלצר - מנהל ארגון 'שמור עיניך'. מומחה בעבודה עם נוער בסיכון. מחבר ספרים בתחום החינוך וההתבגרות (ממנהלי האתר) / הרב ליאור לביא: חבר ארגון 'מרכז הלכה והוראה', מלמד, מרצה וכותב בנושאי הלכה, אמונה, התבגרות וחינוך ופרסם ספרים ומאמרים בנושאים אלה (ממנהלי האתר)