הרב אלי שיינפלד

 

שאלה: מה תפקידו של יצר הרע? מדוע נקרא כך? הייתכן שהקב"ה ברא משהו רע? אם כבר הקב"ה החליט לברא אותנו למה החיים כל כך מסובכים?

תשובה: תארו לעצמכם אדם שרוצה מאוד לקדם את העולם ולהמציא המצאה משמעותית לחברה , הוא ממציא המצאה גדולה ובמקום שתוסיף ההמצאה טוב לעולם, הוא מגלה להפתעתו שגרם נזק אדיר לאנושות. זה ממש מתסכל. וזה בדיוק מה שקרה לאלפרד.

נולד אלפרד בשבדיה בשנת 1833, אלפרד היה חלק ממשפחת חכמים וחוקרים .הוא היה אדם רגיש ומאוד כאב לו לראות את עובדי המכרות ואת סוללי הדרכים נאבקים בקושי רב יום יום מעלות השחר ועד צאת הכוכבים עם הסלעים החזקים ועם האבנים הגדולות, לאחר עבודה ממושכת ומאומצת הצליח אלפרד בשנת 1866 להמציא שיטה לפיצוץ סלעים בצורה חזקה ובטוחה, לאחר מספר שנים להפתעתו הרבה ולאכזבתו הגדולה קורא אלברט  בעיתון צרפתי  כי "סוחר המוות מת", אלפרד הואשם כי התעשר מהמצאת דרכים להרוג הרבה אנשים בקצב מהיר (ובגלל שאחיו נפטר חשבו בטעות  במערכת העיתון שאלפרד הוא זה שמת..) אלפרד הזדעזע.הוא כל כך רצה לקדם את העולם,הוא המציא את הדינמיט ולא העלה בדעתו שאנשים רבים ישתמשו בהמצאתו להרס, להרג ולחורבן. אלברט החליט כי יתרום לעולם תרומה משמעותית על מנת להיטיב לאנושות ואכן את רוב הונו, מיליונים רבים, הוריש אלפרד נובל לייסוד קרן שמטרתה להעניק פרסים לאנשים שהנחילו תועלת רבה לעולם הלא הוא פרס נובל המפורסם.

הדינמיט הוא טוב או רע? תלוי במשתמש. טרקטור הוא טוב או רע? בטרקטור ניתן לבנות יסודות של בניין ובטרקטור ניתן גם לעקור ולגדוע חיים, תלוי איך משתמשים בו.

ויצר הרע הוא טוב או רע?

מהו יצר הרע? יצר הרע הוא מכלול  כוחות החומר שבאדם, בניגוד לנשמה שהיא כולה טהורה וטובה כוחות החומר אפשר וידרדרו את האדם לשאול תחתיות ואז באמת רעים הם לאדם ורעים הם לעולם ואפשר שירוממו אותו לרום המעלה ומבשרו יחזה האדם את אלוקיו! ואז כוחות החומר מתגלים כטובים מאוד.

למה לא מספיקה לנו הנשמה? באמת  נשמה ללא גוף לא יכולה ליפול אך היא גם לא יכולה לבנות, נשמה ללא גוף היא משוללת בחירה והתמודדות.האדם בעל גוף  משתדל ומתגבר ומנסה ולא מוותר. הוא לא מסתפק בקירבת ה' שבאה כמתנת חינם, הוא ראוי לקירבת ה' בזכות מעשיו ולא רק בגלל חסד הבורא. אם יגעת ומצאת תאמין.

בסיום בריאת האדם מתואר בפסוקים כך "וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד" ובמדרש דרשו חכמים כי 'טוב' הוא יצר הטוב ו'מאוד' הוא יצר הרע. בזכות יצר הרע, בזכות כוחות החיים אנחנו יכולים לא רק להנות מהעולם אלא גם לקדם ולשכלל  אותו, בגלל יצר הרע אנחנו יכולים להתרסק אבל בלעדיו אין אנחנו יכולים להתרומם. איפה שיש סיכון יש גם סיכוי, את זה מאפשר לנו יצר הרע. טוב מאוד שיש לנו יצר רע!

בכל בוקר ברגע שאנחנו מתעוררים  אנחנו מודים לקב"ה שחמל עלינו והחזיר לנו את הנשמה "מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה" ומוסיפים מיד כי "רבה אמונתך",תודה שאתה מאוד מאמין בנו, אתה מאמין שאנחנו מסוגלים להיות שותפים משמעותיים בבניין העולם, ולכן נתת לנו נשמה אלוקית ושיכנת אותה בתוך גוף חומרי. אתה מאמין שאנחנו יכולים לעדן את כוחות החומר ולגלות את הנשמה דרך חומריות הגוף. אתה מאמין שאנחנו יכולים להיות זכאים לקירבתך!

התביעה והדרישה מהאדם היא להשתמש בדינמיט לסלילת כבישים לבניין בניינים ולא להרג והרס ובטרקטור צריך לחרוש ולזרוע ולא לפצוע ולא לרצוח, וכמובן  שאת כוחות החומר, את יצר הרע יש לרתום לעבודת ה' ומהעור לגלות את האור.

אז קדימה להפשיל שרוולים ולעבודה!

 

מאמר קודםכל הסיבות למה אין לי הגנה על הסמארטפון
מאמר הבארק אני מתמודד?
מערכת
יחזקאל שטלצר - מנהל ארגון 'שמור עיניך'. מומחה בעבודה עם נוער בסיכון. מחבר ספרים בתחום החינוך וההתבגרות (ממנהלי האתר) / הרב ליאור לביא: חבר ארגון 'מרכז הלכה והוראה', מלמד, מרצה וכותב בנושאי הלכה, אמונה, התבגרות וחינוך ופרסם ספרים ומאמרים בנושאים אלה (ממנהלי האתר)